קהילת קפתח - שאילת שאלות וחיפוש

מאת אורי עידן

עודכן לאחרונה ב - 16.05.06

משך השיעור

45 דקות

6 טיפים ראשונים לשאילת שאלות (זמן לסוף השיעור 00:45)

כאשר פונים לקהילה יש מספר דברים שעלינו להקפיד מעבר לנימוס בסיסי (שזהו נושא חשוב בפני עצמו ונתייחס אליו בהמשך):
1. חשוב לכוון את השאלה למקום הנכון.
תוכנה היא לעיתים דבר מורכב מאד, לעיתים תוכנה מורכבת ממספר רב מאד של תוכנות.
לדוגמא, מערכת GNU/Linux אינה תוכנה אחת אלא אוסף של מאות אלפי תוכנות ולפעמים מליוני תוכנות.
כאשר אנו שואלים שאלה, עלינו להבין קודם כל לאיזו תוכנה השאלה שייכת על מנת שלא נשאל שאלה הקשורה
לפתיחת חלון במערכת גרפית, בפורום המדבר על תקשורת. אם נשאל את השאלה בפורום הלא נכון נקבל במקרה
הטוב הפנייה למקום הנכון או במקרה הגרוע יחס מזלזל ומעליב. במקרים רבים ניתקל בהתעלמות מוחלטת מהשאלה.
2. חשוב להשתמש בכותרת הנכונה לשאלה.
חברי הקהילה הם בדרך כלל אנשים עסוקים מאוד. לכן במקרים רבים הם נוטים לקרוא הודעות לפי הכותרת שלהם.
לכן שאלה עם כותרת כמו "אני צריך עזרה דחוף" בדרך כלל תיתקל בהתעלמות מוחלטת. אף אחד לא יכנס לגוף השאלה
לקרוא מה הבעיה ולבחון האם הוא יכול לעזור. אם אותה שאלה הייתה כוללת בכותרת תיאור קצרצר של מהות הבעיה,
אז אנשים בעלי ידע באותו תחום היו נכנסים לגוף השאלה.
דוגמאות לכותרות טובות הן:
  • מערכת GNOME, לאחר עדכון מערכת מקשי עברית לא פועלים
  • בעייה בהמרה מקובץ WAV ל MP3
  • תוכנת GIMP – כיצד לצייר צורה מעוגלת
כותרות אלו הועתקו משיטוט מקרי ברשימת התפוצה של לינוקס בישראל.
שימו לב, שכל הכותרות הן קצרות וממצות. מקריאת הכותרת אפשר להבין לאיזה תחום קשורה הבעיה
ובקווים מאד מאד כלליים מה הבעיה. שורת הנושא חייבת להיות קצרה ככל האפשר אבל יחד עם זאת ממצה ככל האפשר.
3. גוף ההודעה חייב לכלול את כל הפרטים.
לאחר שניסחנו כותרת קצרה נתפנה לניסוח גוף ההודעה או השאלה. כאן יש לתת אינפורמציה מלאה ככל האפשר
אבל יחד עם זאת עניינית.יש להתחיל בתיאור קצר של הבעיה, קצר, אבל לא קצר מדי. יותר ארוך מהכותרת אבל
לא יותר ממספר שורות.לאחר מכן יש לתאר בקווים כלליים מה עשינו בעצמינו על מנת לפתור את הבעיה.
לסעיף החשוב הזה יש מספר סיבות. קודם כל על מנת להראות שאנחנו לא מצפים ל"ארוחות חינם", ניסינו לפתור
את הבעיה אבל לא הצלחנו ולכן אנו פונים למומחים ומבקשים עזרה.
בנוסף לכך סעיף זה מאפשר למומחים להבין את הבעיה יותר לעומק ומונע תשובות סתמיות כמו
"תפתח את חלון הכלים בתוכנה" או "תפעיל מחדש את התוכנה"
בסוף יש לתת פרטים נוספים כמו קבצי קונפיגורציה, קבצי LOG וכד'.
מומלץ לא לצרף קבצים ארוכים מדי אלא לצרף רק את החלקים הרלוונטיים מהקבצים.
4. יש להקפיד על כתיבה נכונה ונעימה לקריאה.
ניסוח השאלה מראה על רצינות הכותב, ככל שהכותב יראה רציני יותר, כך התשובה תיהיה רצינית יותר.
יש להשתדל לכתוב בצורה בהירה וללא שגיאות כתיב. אם השאלה היא באנגלית, יש להימנע משימוש באותיות CAPS.
שימוש באותיות CAPS נחשב באינטרנט לצעקה.
5. רצוי להשתדל לשאול את השאלה בפורומים ציבוריים.
להנחייה זו יש שתי מטרות:
  • גם אם אתה יודע שאדם זה או אחר הוא המומחה ויכול לעזור לך, יתכן והוא עסוק ואדם אחר יוכל לעזור.
  • כשאדם עונה תשובה נכונה זה הופך אותו למכובד יותר בעיני חבריו, ברגע שאתה שואל את השאלה בפורום ציבורי אתה מאפשר לו לקבל כבוד כזה. הוא יכול לבחור לענות לך באופן פרטי אבל שים/שימי לב שהבחירה היא שלו ושלו בלבד.
6. נימוס נימוס ושוב נימוס.
יש לזכור כל הזמן שאף אחד אינו חייב לנו דבר, האנשים העונים לנו הם בדרך כלל מאד מאד עמוסים וזמנם יקר.
לכן יש לנהוג בנימוס. יש לנסח את השאלה בצורה מנומסת ויש להודות על כל תשובה בין אם היא עוזרת ובין אם היא אינה עוזרת.

תרומה לקהילה בדרך הקלה (זמן לסוף השיעור 00:30)

כאשר נקפיד על כללים האלו נקבל ברוב המיקרים, תשובות ענייניות לשאלות שלנו.
אם קיבלנו תשובה לשאלה שלנו או פתרנו את הבעיה בעצמינו חשוב שנכתוב על כך באותו פורום בו שאלנו את השאלה.
זוהי התרומה שלנו לקהילה.
כמו שהוסבר קודם, הקהילה בנוייה על יחסים של תן וקח.
אם ניתן לקהילה נקבל יותר מהקהילה.לכן חשוב להקפיד על תרומה חזרה לקהילה. לפעמים ניסוח הודעה
עם הסבר כיצד פתרנו את הבעיה הוא תהליך ארוך ומיגע אבל הוא חשוב עד מאד.
הסבר זה הופך אותנו לחברים תורמים בקהילה וגורם לכך ששאלות נוספות שלנו יקבלו התיחסות רצינית
יותר גם אם הן שאלות בנושא אחר לחלוטין ובסיכומו של דבר יכול גם לעזור לנו לזכור ולהבין איך פתרנו את הבעיה.

איפה שואלים שאלות? (זמן לסוף השיעור 00:25)

אחרי שדיברנו על כיצד לשאול שאלות, הגיע הזמן לדבר על איפה לשאול את השאלות...

הערה

הדברים נכונים לשנת 2006, מאחר ומדובר באתרים קהילתיים, שחלקם מופעלים בהתנדבות, יש סבירות שהדברים ישתנו. בכל מיקרה כדאי לבדוק ב- קישורים חשובים

אתרי מדריכים

לפני שנשאל שאלה כדאי שנחפש האם מישהו כבר ענה על השאלה. המקום הראשון לחפש הוא באתרי מדריכים.
מדריכים למשתמש בלינוקס בעברית אפשר למצוא בשלושת האתרים הבאים:
  1. אתר הפינגווין http://www.penguin.org.il
  2. אתר whatsup (אתר חדשות ופורומים בעיקר, אבל גם מדריכים) http://www.whatsup.org.il
  3. אתר לינמגזין (אתר חדשות אבל יש בו גם מדריכים) http://www.linmagazine.co.il
  4. אתר התמיכה ב- קישורים חשובים
אם לא נמצא מדריך למשתמש מתאים לנושא שלנו, נפנה לאתרי הפורומים.
גם שם כדאי שנתחיל בחיפוש הפתרון לבעיה. תמיד כדאי לזכור שיש מליוני משתמשים בלינוקס, אנחנו לא היחידים,
לכן סבירות גבוהה שמישהו אחר כבר נתקל בבעיה זהה לשלנו בעבר.
מאחר שלינוקס זו קהילה, סביר להניח שפתרון הבעיה יהיה מתועד.
לכן כאשר נכנס לאתרי פורומים, נתחיל בחיפוש בפורום, ברוב מערכות הפורומים יש אפשרות לחפש
בתוך הפורומים לפי מילות מפתח. אם נבחר את מילות המפתח הנכונות נגיע לתשובות הנכונות (ראה: בחירת מילות מפתח)
פורומים בארץ אפשר למצוא באתרים הבאים:
  1. אתר whatsup, אתר חדשות ופורומים עיקרי http://www.whatsup.org.il
  2. פורטל תפוז פורום לינוקס: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?forum=236
  3. פורטל נענע פורום לינוקס: http://forums.nana.co.il/Forum/?ForumID=2092
אם לא מצאנו תשובה בפורומים, לפני שנשאל שאלה כדאי שנפתח את ידידינו גוגל (גוגל הוא ידידו הטוב ביותר של מתחיל/ה בלינוקס)
בגוגל התשובות יגיעו בכל השפות לכן כדאי לסנן את התגובות בשפות שאנחנו יודעים לקרוא (תשובה ביפנית לא ממש עוזרת לי).
לבסוף אם כל זה לא הצליח, נפנה לאתרי הפורומים ונשאל את השאלה שלנו לפי הכללים שדיברנו עליהם קודם.
אם נחפש היטב, ברוב המקרים לא נזדקק לשאילת שאלות.

חיפוש נכון (זמן לסוף השיעור 00:15)

כאשר מחפשים במנועי חיפוש יש לבחור במילות מפתח נכונות, כדי לקבל מספר מצומצם של תוצאות
ולא לברור בין אלפי תוצאות אפשריות. כדי לבחור את מילות המפתח הנכונות, עלינו למקד את הבעיה,
האם הבעיה היא בעיית חומרה או בעיית תוכנה?
אם הבעיה היא בעיית תוכנה, באיזה חלק של התוכנה נמצאת הבעיה?
זכרו שגנולינוקס היא לא תוכנה אחת, אלא מורכבת מאלפי תוכנות ביחד.
לדוגמא אם הבעיה שלנו היא שמות קבצים בעברית, נשאל על שמות קבצים בעברית ולא על עברית בלבד או
על מנהלי חלונות או הצגת רשימת קבצים.
עם הזמן נפתח לעצמינו מיומנות בבחירת מילות המפתח הנכונות.
עוד הערה חשובה לגבי מילות מפתח: יש להשמיט מילות קישור כגון: איך, עם וכד'.

תרגיל סיכום (זמן לסוף השיעור 00:10)

הדרך הטובה ביותר להבין שיעור היא על ידי תרגול נושא השיעור.
נניח שאנחנו נתקלים בבעיה הבאה:
יש לנו מערכת לינוקס עם מנהל חלונות GNOME המערכת אמנם תומכת בעברית, זאת אומרת,
מציגה עברית כשצריך אבל אנחנו לא מצליחים לעבור לעברית על ידי לחיצה על צירופי מקשים.
פתרון לתרגיל:
תרגיל זה מבוסס על שאלה אמיתית שהופיעה באתר Whatsup.
הפתרון הפשוט הוא להכנס לאתר Whatsup ולבחור בחיפוש בפורומים.
שם יש להקליד במילות המפתח "Gnome עברית צירופי מקשים" נקבל מספר תשובות, אחת מהן תיתן את הפתרון הנכון.