קוד פתוח בבית-ספר אוהל שם

פרויקט הקוד הפתוח בבי"ס אוהל שם מתנהל בהצלחה בביה"ס כבר למעלה משמונה שנים ומעורבים בו גם בוגרי ביה"ס.

מתוך מכתב ששלחה שולה באשי, רכזת תקשוב, ביה"ס התיכון אהל שם, רמת גן, לרימון לוי נשיא איגוד האינטרנט הישראלי ב- 15.03.2007.

"...האידאולוגיה מאחורי השימוש בקוד פתוח בביה"ס שלנו היא עמוקה ורבת פנים.

  1. חיסכון בעלויות. במערכת חנוך מדולדלת תקציבים כמו שלנו, השימוש בקוד חינמי הינו מרכיב כלכלי משמעותי ביותר.
  2. חינוך להתנדבות ופעילות למען הקהילה. ביה"ס שלנו מעודד מאוד התנדבות ופעילות של תלמידים למען הקהילה הרחבה ובקרב זו של בני גילם. הרעיון הוא לתת לתלמידים אפשרות לנהל את שרת ביה"ס בעצמם, לתחזק אותו כחלק מפעילות מחויבות אישית שלהם שהופכת עד מהרה ל"התמכרות" לכל אורך שנות לימודיהם בתיכון; מדובר במסר שמעביר ראש וראשונה מנהל ביה"ס, מר אדם קניגסברגר, וכל הצוות החינוכי – אנו סומכים על התלמידים שלנו האחראים שינהלו מערכות רגישות, ואנו מפקידים בידיהם את הגישה לליבה הטכנולוגית של ביה"ס – זהו מסר חינוכי ממדרגה ראשונה שמוכיח את עצמו, ולראייה – מעולם לא התרחשה פגיעה כל שהיא במערכת.
  3. חשיבה יזמית. ביה"ס מעודד אצל התלמידים חשיבה יוצרת, יזמות מחשבתית ויצירתיות במציאת פתרונות לבעיות של המערכת הבית ספרית ובכלל. ביה"ס מפקיד בידי התלמידים את המפתח למציאת פתרונות טכנולוגיים לצרכים מתעוררים, ועד עתה נוכחנו שהתלמידים המפתחים הם הם המאתרים בעיות ויוזמים פתרונות, יותר משאנו מעוררים בם את הצורך לכך. התלמידים מפתחים ראייה מערכתית והם נכנסים עד מהרה לתפקידם החדש ששם אותם בצד של המורים וההנהלה.
  4. קהילה שיתופית וקשר רב ובין דורי. בוגרי ביה"ס , הסטודנטים, החיילים, יחד עת הבוגרים והצעירים שאך עתה הגיעו אלינו, יחד עם תלמידים בבתי"ס אחרים איתם נוצר קשר, חוברים יחדיו לקהילה שיתופית העוסקת, דנה, מתייעצת, לומדת ובונה בקוד פתוח. ישנה הפריה הדדית, ישנו היזון חוזר, ישנה התייעצות מתמדת, ישנו קשר בריא בין תלמידי השכבות השונות בגילאים שונים, ישנו סיוע טכנולוגי פיזי בביה"ס של בוגרים וחיילים שבאים לבקר ולעזור, וכן – ביה"ס מעסיק לעיתים קרובות בוגרים שלנו, סטודנטים או בוגרים לפני צבא, במשרה חלקית על מנת לשדרג את המערכת, לשמר את הקים ולתחזק אותו כיאות. בוגר שלנו בנה אתר ארצי לרובוטיקה בקוד פתוח כשהוא משתף בו תלמידי רובוטיקה מבתי"ס אחרים איתם נוצר קשר בפורום האתר עצמו.
  5. שימוש בשרת לינוקס. פה אני פחות מתמצאת, אבל אני יודעת שאנו מאתרים כל שנה תלמידים שלנו שיודעים לעבוד עם השרת הזה ומגייסים אותם להצטרף למערכת. פה התלמיד שלנו, דורון זרחי, יידע לפרט יותר.
  6. הכשרה עצמית, ניהול עצמי, in – sourcing. ביה"ס שם לעצמו מטרה להשתמש בהון האנושי הפנימי להעצמת הצוות ולהכשרת מומחים נוספים. מזה 4 שנים, הבוגרים משכבת יב', וובמאסטר בראשם, מעבירים קורס בן חצי שנה לתלמידי ט' החדשים, וכך משמר ביה"ס את הידע בתוכו , מאתר כל שנה מחדש תלמידים מוכשרים ודואג להעצים אותם ולהכשירם להחליף את הבוגרים שעוזבים. תלמידי ביה"ס פיתחו קורס ללימוד הקוד הפתוח, הוא נמצא באתר, משתמשים בו גם תלמידים וטכנאים בוגרים מבתי"ס אחרים- בליך למשל – זוהי הדגמה פרופר של שיתופיות בקהילה.
  7. הקוד הפתוח תואם את רוח הצעירים. בני הנוער הסקרנים, היצירתיים , אוהבי החופש, החירות והחשיבה החופשית, מתחברים היטב לתפיסה של הקוד הפתוח הנותן דרור למחשבותיהם וצרכיהם ומאפשר להם לפעול במרחב חסר גבולות ומגבלות, מרחב שיתופי, מרחב אותו הם יוצרים, מעצבים ומנהלים. זוהי כמיהה לאיכות חיים אחרת שהיא יצרתם שלהם ועליה בני הנוער באהל שם אינם מוכנים לוותר."