כנס מוח 2007 הרצאה

מצורף קובץ PDF של המצגת

ההרצאה עצמה כפי שהועברה בכנס מו"ח:

שלום שמי יעל ואני המייסדת של ויה מכון מחקר לקוד פתוח ותוכנה חופשית. היום אדבר על אתר תמיכה לבתי-ספר בתחום של קוד פתוח ותוכנה חופשית. האתר מיועד לשמש בתי-ספר שרוצים ללמד את הנושא או להקים מערכת מבוססת לינוקס בבית-הספר. הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין ויה מכון מחקר איגוד האינטרנט הישראלי וווטס אפ -- אתר חדשות ופורומים של קהילת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית הישראלית.

ההרצאה תעסוק בסיבות שהובילו להקמת מרכז התמיכה, מטרות אתר התמיכה, הטכנולוגיה הייחודית שעליה מבוסס האתר, הצגת התכנים שניתן למצוא באתר כרגע והאופן שבו כל אחד יכול לייצר תכנים חדשים באתר. לסיכום אספר על היישומים שיתווספו לאתר ועל פעילות שמתכנן המכון כדי לתמוך בפעילות של אתר התמיכה.

לפני כשנתיים הוקמה בבי"ס אורט בחצור הגלילית מערכת מבוססת לינוקס על ידי מתנדבים מקהילת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית הישראלית. מטרת הפרויקט הייתה להוסיף לביה"ס עמדות מחשב חסרות בחדר מורים ובספריית ביה"ס ע”י הקמת מערכת בתצורת LTSP (לינוקס טרמינל סרבר). ביה"ס רכש מחשב פנטיום 4 שישמש כשרת והקהילה אספה עמדות מחשבים ישנות. במקביל בנה מועדון הלינוקס החיפאי תוכנית הדרכה לקבוצת תלמידים טובים, כדי שאלה יסייעו בהטמעת המערכת בביה"ס.

במהלך חודשיים בתקופת חופשת הקיץ של שנת 2005 הועבר הקורס לתלמידים על ידי מדריכים מתנדבים מכל הארץ, חברי הקהילה, בכל יום שישי. את הקורס תרגלו סטודנטים למדעי המחשב ממכללת תל-חי. במהלך הקורס ואחריו, בסיוע התלמידים והסטודנטים, ובמשך למעלה משנה הגיע בימי שישי מתנדב מהקהלה בשם צפריר כהן וסייע בהטמעת המערכת בביה"ס (הוספת יישומים, טיפול בתקלות שדרוג המערכת ועוד.

על אף ההד החיובי שהפרויקט עורר הוא לא הצליח להתקיים ללא סיוע צמוד של הקהילה.

אחת מהמסקנות המרכזיות שהסקנו משום כך הייתה שיש לתעד את הידע שהצטבר במהלך הפרויקט ולהקים מרכז תמיכה שניתן יהיה לקבל בו סיוע נקודתי באמצעות מערכת פורומים, שירכז את כל המידע הרלוונטי בתחום מדריכים להתקנת מערכת מבוססת לינוקס, לימוד שפת php ופייטון, ריכוז הפעילויות המתרחשות בבתי-ספר אחרים בארץ בתחום כמו באהל שם, בליך ביה"ס הדמוקרטי בהוד השרון ועוד ועד מערכי שיעור מסודרים לתלמידים, מורים, ומנהלי מערכת המחשבים בביה"ס. וישמש פלטפורמה ליצירת ידע חדש.

כשתכננו את מרכז התמיכה, התבססנו על הניסיון שהיה לנו בעבודה עם וויקי בפרויקט חצור הגלילית. מצד אחד חיפשנו מערכת פשוטה מאוד שתאפשר לכל אחד לקחת חלק ללא צורך בידע מוקדם, חיפשנו מערכת שתאפשר עבודה משותפת של מספר אנשים על כל מסמך, שתהיה בה אפשרות שיחה או תגובה לכל עמוד תוכן וחיפשנו מערכת שתהיה כמה שיותר שטוחה ותאפשר לתוכן להגיע ממגוון של מקורות-- תלמידים מורים, מנהלי מערכות המחשב בביה”ס קהילת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית. קווינו ליצור מערכת שבה המשתמשים יוכלו לקבוע איך האתר יתפתח הן מבחינת התוכן והן מבחינת הטכנולוגיה ולכן בין השאר חיפשנו מערכת קוד פתוח כדי שניתן יהיה לבצע שינויים כל הזמן ומכיון משערכות קוד פתוח בד”כ מבוססות על התרבות של קהילות הקוד הפתוח והתוכנה החופשית: פשטות, תמיכה ביצירת קהילה, אפשרות של מגוון גדול של משתמשים לקחת חלק בפרויקט ועוד.

בספטמבר 2006 החל מאיר קריחלי לבנות את "להק", המערכת שעליה מבוסס אתר התמיכה, המערכת מבוססת על תשתית של django ופייתון והיא מערכת קוד פתוח. המערכת מבוססת על הניסיון העשיר של מאיר בניהול ווטס אפ, אתר החדשות והפורומים של קהילת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית הישראלית מאז שנוסד. מלבד אתר התמיכה, להק, מיועדת להחליף גם את המערכת הנוכחית של האתר ווטס אפ. להק נמצאת כרגע בשלב בטא, כמו פרויקטים פתוחים אחרים המערכת נמצאת בשימוש מרגע שמדובר על מערכת עובדת כאשר למשוב מהמשתמשים יש ערך מרכזי בקביעת האופן שבו תתפתח המערכת. כרגע ניתן בקלות רבה יחסית לשנות את המערכת בהתאם לרצונות, צרכים של המשתמשים.

היתרונות הבולטים של המערכת הם בכך שזו המערכת היחידה לניהול תוכן שנכתבה מראש עבור קהל כותב עברית ולא הותאמה לעברית, משום כך יש בה מענה לצרכים הייחודיים של המשתמש הדו-כיווני. המערכת מיישמת את מודל הוויקי על אלמנטים שונים במערכת. היא מאפשרת להשתמש בפונקציית ההיסטוריה עבור כל אלמנט במערכת, היא כוללת ניהול הרשאות פשוט וקישורים בין אלמנטים שונים במערכת. המערכת עומדת ותמשיך לעמוד בסטנדרטים בין לאומיים.

עריכה של דף (דורון זרחי) (כולל היסטוריה) בינתיים דף תוכן משמש כדף ראשי (הצעות לקורסים) "כל הדפים" מערכי שיעור מדריכים (עבודה עם תגיות)

מה מתוכנן: העברה לפורמט PDF או אחר נוח להדפסה, מערכת פורומים, דף ראשי, מערכת הרשמה כרגע יש צורך לשלוח לי מייל כדי לקבל שם וסיסמא ועוד יישומיים רבים נוספים.

הכותרת של ההרצאה היא לינוקס לבתי-ספר מובילים, אנחנו מאמינים שלינוקס ותוכנות קוד פתוח ותוכנה חופשית בכלל הם בעלי ערך מוסף משמעותי וייחודי כאשר הם מתקיימות בסביבה של מצוינות. במצוינות כוונתי לא רק למצוינות לימודית אלא גם למצוינות ערכית חברתית ואישית.

בבי"ס אהל שם שבו מתקיימת פעילות בתחום הקוד הפתוח והתוכנה החופשית כבר כשמונה שנים הפרויקט עורר תהליכים שהם מעבר להישגים הטכנולוגים המשמעותיים שהושגו שם – וכוללים בניית אתר ביה"ס כולל כתיבת אפליקציות ייחודיות לצורכי ביה"ס על ידי תלמידי ביה”ס. התלמידים הם אלה שמתחזקים את שרת הלינוקס של ביה"ס תוך שיתוף המורים שמלווים את הפרויקט ועובדים יחד בשוויון מלא, התלמידים הם אלה שבנו בשפת php את אתר ביה"ס והם אלה שדואגים להעביר את הידע הזה כל שנה במסגרת קורס מסודר (שניתן למצוא אליו קישור באתר התמיכה) לתלמידים הצעירים. סביב הפרויקט נשמר גם הקשר עם בוגרי ביה"ס שממשיכים לקחת חלק בפרויקט ומסייעים לתלמידים שמנהלים את המערכת.

יותר משמדובר בהשקעה טכנולוגית, מדובר בתרבות של מצוינות, לקיחת אחריות, שיתוף פעולה וידע, שקיפות, חשיבה יצירתית ועצמאית, יצירת קהילה עם כל הערכים החיובים שנלווים לקהילה ועוד. ביה"ס שאין לו את המטען התרבותי או את היכולת להטמיע תרבות כזו, יתקשה ליהנות מכל היתרונות שמערכת מבוססת קוד פתוח ותוכנה חופשית יכולה להציע לביה"ס ובעיקר לתלמדי ביה”ס.

וויקים ורבים מכלי הווב 2.0 שבהם עוסק המושב הזה, מבוססים על טכנולוגיה ותרבות של קהילת הקוד הפתוח והתוכנה החופשית, שבין המאפיינים הבולטים שלהם הוא שהם כלים פשוטים מאוד לשימוש, שמאפשרים למשתמשים ליצור את התוכן, לשתף משתמשים אחרים בתוכן שיצרו, ומבוססים על ערכים כמו שיתוף, קהילה ועוד. כפי שציינתי במהלך ההרצאה אתר התמיכה נמצא כרגע בבטא וזהו השלב שבו ניתן בקלות יחסית לשנות את מבנה האתר בהתאם לצרכים והרצונות של המשתמשים, נשמח מאוד לקבל מכם משוב ונשמח מאוד אם תשתמשו באתר עבור כל נושא שמעניין אתכם ונראה לכם רלוונטי לקוד פתוח ותוכנה חופשית.

בקיץ הקרוב אנו, ויה מכון מחקר מתכנן לפתוח קורס מנהלי מערכות לינוקס בבתי-ספר ( Linux system (administrator הקורס מיועד למנהלי מערכות המחשבים של ביה"ס, אחראי/ת לימודי המחשב בביה"ס ומורים למחשבים. הקורס הכרחי ליצירת תשתית אנושית בביה"ס שתוכל לתמוך במערכת ולקדם אותה. אם מישהו בקהל מעוניין להירשם לקורס הקיץ ולמעשה ליצור את התשתית הנדרשת להקמת פרויקט מהסוג הזה בביה"ס, תוכלו לפנות אלי אחרי המושב או לחילופין לשלוח לי מייל לכתובת הבאה.