Blender

המדריך נכתב ע"י שלומי ישראל

האם תמיד היה לכם בלנדר בבית ולא היה לכם מה לעשות איתו? אז הנה מבוא קליל למשתמש בלנדר המתחיל.

שלב אפס, הקדמה.

דרישות קדם, ונקודות להבהרה.

ראשית, יש לציין אל מה מאמר זה לא יתייחס:

  1. מתכונים להכנת מיץ גזר או סלט כרוב.
  2. שימוש במכונה הזו בעלת השם הזהה:
186

דרישות הקדם הן:

  1. הבנה וחשיבה במושגים של המרחב (שלושת המימדים). בעצם להבין שאפשר להזיז אובייקטים במרחב על פני 3 צירים, X, ‏Y‏ ו־Z.
  2. רצון וכח ללמוד.

ועכשיו, משכבר הסברנו זאת, אפשר להתחיל.

שלב אחת, מה זה בלנדר?

ולמה לי להשתמש בו?

"בלנדר זה תוכנת קוד פתוח עבור תכנון ועיצוב תלת מימדי , אנימציה, רינדור, פוסט-הפקה, יצירה אינטרקטיבית וניגון. זמינה עבור כל מערכות ההפעלה המוכרות תחת רישיון הציבור הכללי של גנו. "

אם ברצונך סביבה נוחה, מהירה ופרודקטיבית, בה יהיה ניתן לשָלֶחַ, את כשרונותיך, תוך כדי הנאה רבה, אז זו הסביבה בשבילך. ברצינות.

שלב שתיים, שוב... מה זה בלנדר?

ואיך זה נראה?

לאחר שהתקנת את בלנדר , ופתחת אותו כנראה שראית משהו כזה:

187

לא מחזה יפה, אני יודע. אבל מתוך כל הבלאגן הזה, מסתתר ממשק שתוכנן בצורה גאונית להיות פרודקטיבי במיוחד, מהיר במיוחד (OpenGL!) וקונפיגורטיבי במיוחד. בקיצור משהו מיוחד.

בלנדר מחולק פה לשני חלקים, הצד התחתון שהוא בעצם "המון לחצנים", והשני הגדול יותר שהוא איזור עם משבצות, בתוכו יש ריבוע ורוד ועוד כל מיני צורות מוזרות אחרות. לכל חלק בבלנדר קוראים "חלון". כן לא בדיוק החלון המוכר, אבל עדיין כך הם החליטו לקרוא לזה.

הממשק כולו, ניתן לקונפיגורציה מלאה, ואפילו ניתן לשנות אותו כך שיראה אפילו כך:

188

כמו שאני מעדיף. ואולי אפילו למשהו כזה, כאשר הפרוייקט הופך למורכב:

189

עם התוכנה הזו, ניתן לבנות ולעצב מודלים או סצנות תלת מימדיים, לעבד ולערוך סרטים, לבצע קומפוזיציה ועיבוד-מאוחר ואפילו לכתוב קוד פייתון.

שלב שלש, מה אפשר לעשות עם זה?

והאם אתה יכול לתת לי דוגמאות לדברים מגניבים שעשו עם זה?

בוודאי שאני יכול!

אפשר לעשות עם זה המון דברים, כמו שרשמתי בשלב השני.

נתחיל מאופן השימוש הבסיסי. כמו שנאמר קודם, הרעיון בבלנדר הוא לאפשר ניצול מירבי ליצירה אפקטיבית ומהירה של התוצר הרצוי. לכן, שיטת העבודה היא יד אחת על העכבר והשניה על המקלדת. העכבר מזיז ומספק קורדינטות עבור בלנדר, ואילו המקלדת קובעת את אופן הפעולה. כמובן שהכל זמין בתפריטים, אבל כדאי מהר מאוד ללמוד את קיצורי המקשים, הם מאוד אינטאיטיביים, וברגע ששולטים בהם רואים כמה מהר אפשר לבצע דברים מורכבים מאוד.

נלמד כעת מספר פעולות בסיסיות.

  1. לחיצה ימנית על אובייקט - סימון האובייקט הנוכחי, זאת בשביל שנוכל לראות את כל המאפיינים שלו ואפילו לשנות אותם.
  2. מקש "רווח" - תפריט ראשי, שם נמצאים המון אפשרויות (לא כולם, יש תפריטים "מתקדמים"), איתו למשל אפשר להוסיף צורות בסיסיות, כמו קוביה, משטח או את סוזנה (הקופה).
  3. המקש X - מחיקת אובייקט.
  4. המקש B - סימון (מלשון Box Select) מספר אובייקטים, לשם מניפולציות כמו שינוי מיקום, סיבוב, שינוי גודל ועוד.
  5. המקש G - כאשר מסמנים אובייקטים מסויימים, אז אז לאחר לחיצה על G (מלשון Grab), תשנה את מיקום העצמים למיקום סמן העכבר באופן יחסי לכיוון המצלמה.
  6. המקש S - שינוי גודל (מלשון Scale), של האובייקטים המסומנים.
  7. המקש R - סיבוב (מלשון Rotate), של האובייקטים המסומנים.
  8. המקש A - במקרה וקיים אובייקט לא מסומן, הוא יסמן את כל האובייקטים בסצנה, אחרת הוא יבטל את הסימון על הכל (קרי לאחר מכן, שום דבר לא יהיה מסומן).

עכשיו שאנחנו יודעים את המקשים הבסיסיים, נורא קל להמשיך. כל אובייקט, ניתן לעבודה בכמה "מצבים". המצב הראשון הוא Object Mode. ואיתו אפשר לבצע מניפולציות בגודל, מיקום, וסיבוב האובייקט (ועוד קצת דברים אחרים...). מצב נוסף לרוב סוגי האובייקטים יהיה Edit Mode, מצב בו עורכים את פרטי האובייקט. לדוגמה:

190 191

מימין, ניתן לראות קוביה פשוטה ב"מצב אובייקט", ומשמאל ניתן לראות את אותה קוביה ב"מצב עריכה". כאשר אנחנו במצב עריכה, אנחנו רואים את הקודקודים של האובייקט. אובייקטים כאלו נקראים סריגים (Mesh). באמצעות אותם מקשים כמו קודם, אפשר לבצע מניפולציות על הקודקודים האלו. ולדוגמה להפוך את הקוביה, למשהו אחר:

192

שימו לב: מעבר ל"מצב עריכה", יעשה רק עבור האובייקט הנוכחי (זה שלחצנו עליו קליק ימני). טיפ: מעבר מהיר ממצב עריכה למצב אובייקט ניתן לעשייה באמצעות המקש Tab.

שלב ארבע, מה זה סריג?

והאם אפשר ללבוש את זה בקיץ?

סריג, כמו שרשמתי קודם, זה אובייקט שמייצג מספר קודקודים המחוברים אחד לשני. אז איך מקוביה אפשר להגיע למשהו מורכב?

שאלה טובה. זה לוקח זמן, במיוחד עבור מתחילים. אבל זה לא בלתי אפשרי, ועם הזמן זה אפילו מאוד קל.

הפעולות הבסיסיות על אובייקטים, חלות גם על קודקודים, למשל סימון קודקוד (ע"י לחיצה ימנית או ע"י B), ואז X תמחק את הקודקוד. אבל איך אפשר להוסיף קודקודים? ישנם 3 שיטות עיקריות, אבל אני ארשום כרגע רק 2:

  1. ע"י תת-חלוקה של הסריג. בחלון הלחצנים אפשר להחליף פאנלים, אם תלחצו על Editing (צורה של ריבוע שחור עם 4 קודקודים צהובים), או ע"י לחיצה על F9, תחת Mesh Tools תמצאו לחצן Subdivide. אם תסמנו מספר קודקודים, ותלחצו על הכפתור הזה, קודקודים חדשים יווצרו בין הקודקודים המסומנים.
  2. ע"י משיכת קודקודים. סמנו מספר קודקודים, ובאמצעות המקש E (מלשון Extrude), תמשכו את הקודקודים לכיוון הרצוי.

מומלץ לבצע הנ"ל על קודקודים המחוברים אחד לשני, ע"י קשתות או עדיף פאות (תלוי כמובן במה שאתם רוצים לעשות).

קישורים בנושא

  1. ספריות חומרים ומרקמים:
  1. מקורות מידע:
  1. פורומים:
  1. פרוייקטים חופשיים הניתנים להורדה וצפייה בקבצי המקור: