ראיונות על שפות ויזואליות(Tersus, Visual WebGui)

תוכן

הקדמה

שפות תכנות ויזואליות (VPL - Visual programming language) הן שפות שבמקום לכתוב בהן פקודות בשפת תכנות (שזה בדר"כ באנגלית), משתמשים באייקונים ופקדים ויזואלים. במקום לכתוב את הקוד ידנית, הוא נכתב אוטומטית ע"י השפה הויזואלית. ניתן לשנות את התכונות והפעולות של הפקדים.

את הפקדים והאייקונים בוחרים מהחלון שבו הם נמצאים, וגוררים אותם באמצעות העכבר למיקום הרצוי. על מנת לקשר בין פקדים שונים, גוררים אותם אחד על השני, או מחברים אותם בחיצים בדר"כ.

היתרונות של זה הם שאפשר לראות בערך איך התוצאה תראה בסוף מבלי להדר ולהריץ את התוכנה, ושאפשר להתעמק יותר בתוכן של התוכנה שכותבים ופחות בקוד שלה. לדוגמה לא צריך לדעת מה הפקודות שצריך לכתוב כדי ליצור כפתור, אלא אפשר פשוט לגרור את האייקון שלו מחלון הפקדים למיקום הרצוי.

ראיון עם עופר ברנדס מטרסוס( Tersus )

231

1. בשתי מילים - מה המוצר שלכם?

המוצר שלנו, Tersus Visual Programmin Platform, הוא סביבה לפיתוח תוכניות מחשב באופן ויזואלי ללא תכנות. מפתח התוכנה, שאינו חייב להיות תוכניתן, מצייר תרשימים (מעין תרשימי זרימה) של פעולות התוכנית, ללא כתיבת קוד בשפת תכנות כלשהי, והמנוע של טרסוס מבצע את הפעולות שהתרשימים מגדירים. השפה הויזואלית של טרסוס מאפשרת לתאר את כל מרכיבי התוכנה - כולל ה-GUI, הלוגיקה העסקית והאינטראקציה עם ה-database - באמצעות תרשימים פשוטים וקלים להבנה, והיא מתאימה במיוחד לפיתוח יישומי רשת עשירים (Rich Web Applications) ומודרניים (שימוש בטכנולוגיות AJAX).

2. מה האני מאמין שלכם?

אנחנו מאמינים, שצריך להקל את עבודתם של מפתחי התוכנה ולאפשר להם להתרכז בתוכן היישומי של התוכנות שהם מפתחים במקום בפרטים הטכניים של המימוש. כדי שהמפתחים לא יצטרכו לפתור כל פעם מחדש בעיות שכבר נפתרו בעבר, פלטפורמת הפיתוח צריכה להיות חכמה ולבצע עבורם את העבודה. המפתח מגדיר מה צריך לעשות,בשפה הנוחה לו, והפלטפורמה מבצעת את זה עבורו.

3. למה בכלל צריך שפות כאלו? מי המשתמש הפוטנציאלי בשפות האלו?

טרסוס מיועדת גם לתוכניתנים מקצועיים וגם למפתחי אתרים או מומחים עסקיים שעד היום הרגישו שאין להם יכולת לפתח תוכנה בעצמם. רוב העוסקים בפיתוח תוכנה, הן כלקוחות המאפיינים את צרכיהם והן כמפתחים, משתמשים בתרשימים כדי להגדיר את דרישותיהם - תרשימי מסכים, תרשימי זרימה של הלוגיקה, תרשימים של מבני נתונים ועוד. המומחים העסקיים, שבאופן רגיל כותבים את האיפיונים ולאחר מכן מחכים בסבלנות מספר שבועות או חודשים רק כדי לגלות שהתוכניתנים לא ירדו לסוף דעתם, יכולים להיות שותפים אקטיביים במהלך הפיתוח ולתת הדגשים והערות בזמן אמת, או לבצע חלק מהפיתוח בעצמם. המודל הויזואלי של טרסוס משמש בו-זמנית כ'מסמכי' העיצוב, האפיון, התיעוד והמימוש של התוכנה.

4. רוב המשתמשים מעדיפים גישה ישירה לקוד. איך אתם עונים לטענה הזו?

תוכניתנים מנוסים רוצים להיות "קרובים לקוד" כדי לחוש שיש להם שליטה מלאה במה שהמחשב עושה, אבל כולם גם רוצים נוחות שימוש, גמישות וחיסכון בעבודה. בסופו של דבר, המעבר לשפות עיליות יותר כמו טרסוס אמנם פוגע בתחושת השליטה בפרטים של המפתחים, אבל מעניק להם יתרונות רבים לאין שיעור. המנוע של טרסוס הוא סוג של Virtual Machine, והוא מאפשר למפתחים ליהנות משיפורים עתידיים במנוע, בדיוק כשם ששיפורים ב-Virtual Machine של Java משפרים תוכניות שנכתבו ב-Java בעבר.

5. ישנה טענה שהשפות הללו טובות עד שמדובר באפליקציה מורכבת או יחודית, כלומר ברגע שיש משהו שחורג מהאפשרויות שייצרתם אז המוצר שלכם לא רלוונטי. איך אתם מגיבים על זה?

טרסוס מאפשרת לשלב קוד חיצוני בקטעים קריטיים שבהם המפתח מעוניין בכך, אבל מנסיוננו המקרים הללו הם נדירים ביותר. מערכות מורכבות שפותחו בטרסוס הן ההוכחה לעושר של השפה, שמהותית היא עשירה כמו כל שפת פיתוח סטנדרטית. ההבדל הוא רק בדרך של המפתח "לכתוב" את התוכנית.

6. ברגע שמישהו משתכנע לפתח בשפה שלכם, איזה ידע קודם צריך בשביל זה?

אין צורך בידע קודם כדי ללמוד את טרסוס - צריך רק שכל ישר וידע בסיסי באנגלית (כדי לקרוא את ה-Tutorial של טרסוס). המפתחים לא צריך ידע מוקדם בתכנות, רק לדעת מה הם רוצים שהתוכנית תעשה. אפשר לפתח תוכנית ראשונה תוך חצי שעה, ואחרי כמה ימים כבר לבנות יישומים מורכבים למדי.

7. כמה מסובך להתקין את זה? (צריך בלינוקס להתקין ג'אווה ואקליפס ולשלב את זה באקליפס - תהיה בקרוב דרך יותר פשוטה להתקין?)

ההתקנה על Windows היא פשוטה - מורידים ומתקינים. בלינוקס יש צורך בכמה צעדי התקנה, ובכוונתנו לשפר את נוחות ההתקנה בקרוב. בכל מקרה, מרגע שנסתיימה ההתקנה, ניתן לפתח תוכניות ולהריץ אותן, כולל שמירת נתונים ב-database פנימי שבמוצר, ללא כל צורך בהתקנה נוספת. התוכניות מורצות אוטמטית בדפדפן.

8. למה החלטתם להפיץ את השפה שלכם כקוד פתוח?

אנחנו מאמינים שבקהילת הקוד הפתוח נמצא גם "ראש פתוח" - אנשים שירצו להתנסות בטכנולוגיה חדשנית ומעניינת, ויחד איתנו יקדמו דור חדש של פיתוח תוכנה. בשלב הבא, קהילת המפתחים "באמצעות טרסוס" תתרחב גם לקהילה של מפתחים "את טרסוס", שיעזרו לנו לקדם ולשפר את הפלטפורמה.

ראיון עם נבות פלד( Visual WebGui )

230

1. בשתי מילים - מה המוצר שלכם?

וויזואל וובגואי הינה פלטפורמה לפיתוח ופרישת ממשקי משתמש אינטרנטיים מואצי אזאקס. הפיתוח נעשה בכלי פיתוח שולחניים, והפרישה גם היא מבוססת שרת שולחני .בכך מוסרות המגבלות המסורתיות של האינטרנט. המוצר הראשון, הינו סביבת פיתוח המאפשרת פיתוח אפליקציות ע"ג הפלטפורמה.

2. מה האני מאמין שלכם?

אנחנו מביאים מהפכה לאינטרנט, מהפכה שתסיר את מגבלות האינטרנט המוכרות קיום ותקרב אותו לביצועים שולחניים יותר מאי פעם.

3. למה בכלל צריך שפות כאלו? מי המשתמש הפוטנציאלי בשפות האלו?

מפתחים שאין להם הכשרה לפתח אינטרנט ואזאקס הנחשבים מורכבים ודורשי התמחות.

4. רוב המשתמשים מעדיפים גישה ישירה לקוד. איך אתם עונים לטענה הזו?

אנחנו מאפשרים גישה ישירה לקוד, ומנהלים פיתוח פתוח באוויר באמצעות תכנה מתאימה

5. ישנה טענה שהשפות הללו טובות עד שמדובר באפליקציה מורכבת או יחודית, כלומר ברגע שיש משהו שחורג מהאפשרויות שייצרתם אז המוצר שלכם לא רלוונטי. איך אתם מגיבים על זה?

הסביבה שלנו נבנתה לאפשר פיתוח של ממשקי משתמש מורכבים. על מנת שלא לכלוא את המפתח ב"קונספט" שלנו, אנחנו מאפשרים אינטגרציה, הרחבה, וקסטימיזציה שמעט מאוד מערכות דומות מאפשרות. המערכת ניבנתה מראש כך שהיא לא תגביל את המפתח.

6. ברגע שמישהו משתכנע לפתח בשפה שלכם, איזה ידע קודם צריך בשביל זה?

הוא צריך להכיר את סביבות הפיתוח של מיקרוסופט. אנחנו תואמים להם באופן מוחלט.

7. כמה מסובך להתקין את זה? (צריך להתקיןasp.net...)

מאוד פשוט להתקין. צריך ויזואל סטודיו, בעתיד ההתקנה תפושט ותיהיה רק לחיצה על "נקסט"...

asp.net של חברת מייקרוסופט, שזה ממש לא קוד פתוח?

אנחנו אומנם מבין החלוצים בקוד פתוח בסביבת דוט. נט אבל ניתן להבחין שאנחנו גורמים גם למיקרוספט הגדולה לחשוב מחדש. גם מיקרוסופט פתחה את דוט.נט אזאקס, והוא מופץ בתצורת קוד פתוח. בעתיד אנחנו מאמינים תמשך מגמת פתיחת הקוד גם בתחום הדוט.נט